Umiejętność przewidywania zmian, określania ich intensywności i kierunków, pozwala na dostosowanie strategii marketingowej do wymagań rynku. Badania marketingowe są najlepszym sposobem pozyskiwania informacji z rynku m.in. o preferencjach i potrzebach nabywców, działaniu konkurencji, reakcjach rynku na zmiany w atrybutach produktów. Badania marketingowe pozwalają na ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji rynkowych. Zakres badań marketingowych, jest bardzo szeroki i może dotyczyć m.in. takich obszarów jak:
- Badanie aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców
- Badanie postaw, opinii, postępowania i motywów zakupu nabywców
- badanie popytu
- analizy konkurencji
- analizy segmentów rynku
- oceny dostępności produktów w sieci sprzedaży i skuteczności działania pośredników handlowych
- oceny konkurencyjności cenowej produktów na rynku
- oceny wizerunku firmy na rynku
- określenie poziomu ceny akceptowanej przez rynek
- badania akceptacji produktów (testy opakowania, nazwy)
- testy reklamy
- trendy w branży (tzw. serwisy branżowe przygotowywane na bazie danych wtórnych)
- badanie skuteczności oddziaływania instrumentów marketingowych (reklamy, działań promocyjnych, efektów wprowadzenia nowego produktu na rynek, zmiany ceny, nowego miejsca sprzedaży itp.)
Badania stanowią więc integralną część systemu informacji marketingowej w firmie co oznacza, że powinny być one dobrze zorganizowane i zaplanowane, a do ich przeprowadzania powinno wykorzystywać się naukowe metody gromadzenia, analizowania i interpretacji danych.
Najczęściej stosowaną metodą do gromadzenia informacji w badaniach marketingowych jest ankieta. Jest to zbiór standaryzowanych technik badawczych, za pomocą których otrzymujemy informacje w procesie wzajemnego komunikowania się z respondentami odpowiadającymi pisemnie na pytania. Rozróżnia się następujące typy ankiety:
- pocztową (rozsyłaną) -wysyłka i zwrot pocztą,
- radiowo telewizyjną –ogłaszaną w masmediach, zwrot pocztą,
- opakowaniową -dołączana do sprzedawanych towarów, zwrot pocztą,
- audytoryjną -rozdawana przy różnych okazjach (np. w trakcie pokazu, degustacji) i zbierana osobiście lub przesyłana pocztą.
Narzędziem pomiaru w tej metodzie jest zawsze odpowiednio skonstruowany kwestionariusz ankietowy. Aby ograniczyć ten niekorzystny efekt często stosowane są różnego rodzaju „zachęty” w postaci:
- nagradzania za udział w ankiecie
- obietnic wysyłki prezentu do osób. które prawidłowo wypełniły ankietę i ją odesłały w odpowiednim terminie
- kwoty pieniężnych przysyłane za zwrot wypełnionej ankiety lub
- pieniędzy przysyłane wraz z ankietą.
Powszechną praktyką jest również wysyłanie z wyprzedzeniem listu, informującego respondenta, że zostanie przysłana do niego ankieta (przygotowanie respondentów do tego, że weźmie udział w badaniu). Po określonym czasie przychodzi właściwa ankieta wraz z zaadresowaną kopertą zwrotną i znaczkiem (respondent nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z odesłaniem ankiety). W przypadku gdy brak jest zwrotu wysyła się drugi list z prośbą o wypełnienie kwestionariusza i kopertą ze znaczkiem (przypominanie) raczej sporadycznie przypomina się trzeci raz.
Wady tej pozbawiona jest ankieta komputerowa polegająca na prezentowaniu respondentom pytań na ekranie terminalu lub monitora i uzyskaniu odpowiedzi przez internet.
Pomiar w formie ankiety opakowaniowej polega na dołączaniu kwestionariusza do towaru, np. może być wydrukowany na karcie gwarancyjnej lub rejestracyjnej. Jest to forma pomiaru dogodna w badaniu rynków zagranicznych. Jej wadą jest również ograniczona objętość i układ kwestionariusza, z kolei zaletą względnie duży procent odpowiedzi, zwłaszcza gdy producent obiecuje niewielki upominek.
Ważna jest tzw. metoda panelowa, która jest najczęściej wykorzystywana do analizy zmian w czasie takich zjawisk i procesów, jak: zakupy i użytkowanie poszczególnych produktów, plany zakupu, postawy wobec działań marketingowych firm, zachowanie konsumentów wobec nowych produktów itp.
1.Co jest decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu internetowego przez klienta?
- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego oferta asortymentowa
- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego reklama
- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego wiarygodność i rzetelność
- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu internetowego są ceny towarów w jego ofercie
- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego renoma
- Decydującym czynnikiem wyboru sklepu internetowego jest także sposób regulowania płatności
2.Na jakie cechy dotyczące sklepu internetowego nabywcy nie zwracają uwagi?
- Przy podejmowaniu decyzji zakupu klienci nie zwracają uwagi na brak sprzedawcy w osobie ludzkiej
3.Co decyduje o dokonaniu zakupu w sklepie internetowym?
- Różnorodność oferowanego asortymentu jest ważnym elementem wyboru miejsca zakupu
- Ceny są ważnym elementem wyboru miejsca zakupu
- Odległość od miejsca zamieszkania jest ważnym elementem wyboru miejsca zakupu
- Czas realizacji zamówienia należy także do ważnych elementów wyboru miejsca zakupu
- Ukazanie produktu z jego opisem, zdjęcia także decyduje o dokonaniu zakupu
- Zaoszczędzenie czasu poświęconego na zakupy
4.Jakie są istotne czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu towarów w sklepie internetowym?
- Ceny
- Renoma
- Uniwersalność
- Bezpieczne możliwości uiszczenia należności
5.Jakich cech oczekuje klient od idealnego sklepu internetowego?
Idealny sklep powinien być skuteczny, tani, o rozległej ofercie asortymentowej, być przyjazny i łatwy w obsłudze oraz być estetyczny w wyglądzie, nie powinien przysparzać problemów w poruszaniu się po jego witrynach, zapewniać jak najszybsze dostarczenie towaru oraz dogodne sposób zapłaty
6.Jakie są najczęstsze powody wyboru sklepu internetowego?
- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego są niskie ceny
- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego są produkty rzadko spotykane
- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego jest oszczędność czasu
- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego jest łatwość zawierania transakcji
- Robiąc zakupy klient nie musi kontaktować się ze sprzedawcą (jeżeli chodzi o kłopotliwe artykuły)
- W niektórych sklepach jest możliwe zachowanie anonimowości
Musimy również przyjąć, że na wynik analizy, poparcia lub obalenia poszczególnych hipotez wpływ będą miały poniższe zmienne:
- ceny
- wiarygodność i rzetelność
- renoma
- reklama
- sposób regulowania płatności
- brak sprzedawcy w osobie ludzkiej
- duży wybór towaru
- czas realizacji zamówienia
- oszczędność czasu
- ceny
- prezentacja produktów
- bezpieczeństwo
- renoma
- uniwersalność
- skuteczność
- łatwość obsługi
- czas realizacji zamówień
- dogodny sposób zapłaty
- łatwość zawierania transakcji
- anonimowość
- bark konieczności kontaktu ze sprzedawcą
- dostępność rzadkich produktów
Obszar nabywców czyli dane dotyczące aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców, ich postępowania, opinii, motywów zakupu a także popytu i segmentacji rynku. Ta grupa badań pozwoli nam w szczególności znaleźć odpowiedzi na pytania:
- kim są klienci sklepów internetowych - czy tworzą jednorodne grupy, na które można oddziaływać za pomocą instrumentów marketingowych?
- jakie są ich zwyczaje nabywcze - gdzie kupują, jakie ilości, jakie marki preferują, czym się kierują przy wyborze produktu?
- na jakie instrumenty marketingowe reagują?
- jaką mają opinię, wiedzę, wymagania, preferencje co do nowej formy sklepów - sklepów internetowych?
Drugim obszarem jest produkt- w tym przypadku sklep internetowy. Badania te służą w podejmowaniu decyzji w zakresie kształtowania i strategii produktów. W szczególności odpowiadają m.in. na następujące pytania:
- czego oczekuje nabywca od sklepów internetowych?
- jakie zmiany w są pożądane?
- jaki nowy produkt jest oczekiwany?
- czy rynek zaakceptuje nową formę sklepów?
- jak sklepy są postrzegane przez nabywców?
- jaki powinien być sklep internetowy : jaką posiadać nazwę, jaki kształt, wygląd, kolor, produkty itp.
- czy sklep powinien być specjalistyczny –czy ogólny?
- jakiego rodzaju płatność wybierają najczęściej klienci?
- czy dotychczasowe rodzaje regulowania należności są bezpieczne?
Jeżeli interesuje Cię więcej na temat e-marketingu Twojej firmy to napisz do nas na e-mail pozycjonowanie@sstore.pllub zadzwoń 781 802 300.
|