| 
 
  
 Umiejętność przewidywania zmian, określania ich intensywności i kierunków, pozwala na dostosowanie strategii marketingowej do wymagań rynku. Badania marketingowe są najlepszym sposobem pozyskiwania informacji z rynku m.in. o preferencjach i potrzebach nabywców, działaniu konkurencji, reakcjach rynku na zmiany w atrybutach produktów. Badania marketingowe pozwalają na ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji rynkowych. Zakres badań marketingowych, jest bardzo szeroki i może dotyczyć m.in. takich obszarów jak:  
 Badanie aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców Badanie postaw, opinii, postępowania i motywów zakupu nabywców badanie popytuanalizy konkurencjianalizy segmentów rynku oceny dostępności produktów w sieci sprzedaży i skuteczności działania pośredników handlowych oceny konkurencyjności cenowej produktów na rynku oceny wizerunku firmy na rynku określenie poziomu ceny akceptowanej przez rynek badania akceptacji produktów (testy opakowania, nazwy) testy reklamy trendy w branży (tzw. serwisy branżowe przygotowywane na bazie danych wtórnych) badanie skuteczności oddziaływania instrumentów marketingowych (reklamy, działań promocyjnych, efektów wprowadzenia nowego produktu na rynek, zmiany ceny, nowego miejsca sprzedaży itp.) 
   Badania stanowią więc integralną część systemu informacji marketingowej w firmie co oznacza, że powinny być one dobrze zorganizowane i zaplanowane, a do ich przeprowadzania powinno wykorzystywać się naukowe metody gromadzenia, analizowania i interpretacji danych.
   Najczęściej stosowaną metodą do gromadzenia informacji w badaniach marketingowych jest ankieta. Jest to zbiór standaryzowanych technik badawczych, za pomocą których otrzymujemy informacje w procesie wzajemnego komunikowania się z respondentami odpowiadającymi pisemnie na pytania. Rozróżnia się następujące typy ankiety:    
	pocztową (rozsyłaną) -wysyłka i zwrot pocztą, radiowo telewizyjną –ogłaszaną w masmediach, zwrot pocztą, opakowaniową -dołączana do sprzedawanych towarów, zwrot pocztą, audytoryjną -rozdawana przy różnych okazjach (np. w trakcie pokazu, degustacji) i zbierana osobiście lub przesyłana pocztą.    
 Narzędziem pomiaru w tej metodzie jest zawsze odpowiednio skonstruowany kwestionariusz ankietowy. Aby ograniczyć ten niekorzystny efekt często stosowane są różnego rodzaju „zachęty” w postaci:    
	nagradzania za udział w ankiecie obietnic wysyłki prezentu do osób. które prawidłowo wypełniły ankietę i ją odesłały w odpowiednim terminie kwoty pieniężnych przysyłane za zwrot wypełnionej ankiety lub pieniędzy przysyłane wraz z ankietą.  Powszechną praktyką jest również wysyłanie z wyprzedzeniem listu, informującego respondenta, że zostanie przysłana do niego ankieta (przygotowanie respondentów do tego, że weźmie udział w badaniu). Po określonym czasie przychodzi właściwa ankieta wraz z zaadresowaną kopertą zwrotną i znaczkiem (respondent nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z odesłaniem ankiety). W przypadku gdy brak jest zwrotu wysyła się drugi list z prośbą o wypełnienie kwestionariusza i kopertą ze znaczkiem (przypominanie) raczej sporadycznie przypomina się trzeci raz.  Wady tej pozbawiona jest ankieta komputerowa polegająca na prezentowaniu respondentom pytań na ekranie terminalu lub monitora i uzyskaniu odpowiedzi przez internet.  Pomiar w formie ankiety opakowaniowej polega na dołączaniu kwestionariusza do towaru, np. może być wydrukowany na karcie gwarancyjnej lub rejestracyjnej. Jest to forma pomiaru dogodna w badaniu rynków zagranicznych. Jej wadą jest również ograniczona objętość i układ kwestionariusza, z kolei zaletą względnie duży procent odpowiedzi, zwłaszcza gdy producent obiecuje niewielki upominek.    Ważna jest tzw. metoda panelowa, która jest najczęściej wykorzystywana do analizy zmian w czasie takich zjawisk i procesów, jak: zakupy i użytkowanie poszczególnych produktów, plany zakupu, postawy wobec działań marketingowych firm, zachowanie konsumentów wobec nowych produktów itp.   
 1.Co jest decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu internetowego przez klienta?   
	Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego oferta asortymentowa Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego reklama Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego wiarygodność i rzetelność Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu internetowego są ceny towarów w jego ofercie Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego renoma Decydującym czynnikiem wyboru sklepu internetowego jest także sposób regulowania płatności    
 2.Na jakie cechy dotyczące sklepu internetowego nabywcy nie zwracają uwagi?   
	Przy podejmowaniu decyzji zakupu klienci nie zwracają uwagi na brak sprzedawcy w osobie ludzkiej   
 3.Co decyduje o dokonaniu zakupu w sklepie internetowym?   
	Różnorodność oferowanego asortymentu jest ważnym elementem wyboru miejsca zakupu Ceny są ważnym elementem wyboru miejsca zakupu Odległość od miejsca zamieszkania jest ważnym elementem wyboru miejsca zakupu Czas realizacji zamówienia należy także do ważnych elementów wyboru miejsca zakupu Ukazanie produktu z jego opisem, zdjęcia także decyduje o dokonaniu zakupu Zaoszczędzenie czasu poświęconego na zakupy    
 4.Jakie są istotne czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu towarów w sklepie internetowym?   
	Ceny Renoma Uniwersalność Bezpieczne możliwości uiszczenia należności  
 5.Jakich cech oczekuje klient od idealnego sklepu internetowego? Idealny sklep powinien być skuteczny, tani, o rozległej ofercie asortymentowej, być przyjazny i łatwy w obsłudze oraz być estetyczny w wyglądzie, nie powinien przysparzać problemów w poruszaniu się po jego witrynach, zapewniać jak najszybsze dostarczenie towaru oraz dogodne sposób zapłaty  
 6.Jakie są najczęstsze powody wyboru sklepu internetowego? 
	Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego są niskie ceny Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego są produkty rzadko spotykane Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego jest oszczędność czasuNajczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego jest łatwość zawierania transakcjiRobiąc zakupy klient nie musi kontaktować się ze sprzedawcą (jeżeli chodzi o kłopotliwe artykuły)W niektórych sklepach jest możliwe zachowanie anonimowości   Musimy również przyjąć, że na wynik analizy, poparcia lub obalenia poszczególnych hipotez wpływ będą miały poniższe zmienne:    
	cenywiarygodność i rzetelnośćrenomareklamasposób regulowania płatnościbrak sprzedawcy w osobie ludzkiejduży wybór towaruczas realizacji zamówieniaoszczędność czasucenyprezentacja produktówbezpieczeństworenomauniwersalność skuteczność łatwość obsługi czas realizacji zamówień dogodny sposób zapłatyłatwość zawierania transakcjianonimowośćbark konieczności kontaktu ze sprzedawcądostępność rzadkich produktów  Obszar nabywców czyli dane dotyczące aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców, ich postępowania, opinii, motywów zakupu a także popytu i segmentacji rynku. Ta grupa badań pozwoli nam w szczególności znaleźć odpowiedzi na pytania:  
	kim są klienci sklepów internetowych - czy tworzą jednorodne grupy, na które można oddziaływać za pomocą instrumentów marketingowych?jakie są ich zwyczaje nabywcze - gdzie kupują, jakie ilości, jakie marki preferują, czym się kierują przy wyborze produktu?na jakie instrumenty marketingowe reagują? jaką mają opinię, wiedzę, wymagania, preferencje co do nowej formy sklepów - sklepów internetowych?  Drugim obszarem jest produkt- w tym przypadku sklep internetowy. Badania te służą w podejmowaniu decyzji w zakresie kształtowania i strategii produktów. W szczególności odpowiadają m.in. na następujące pytania:    
	czego oczekuje nabywca od sklepów internetowych?jakie zmiany w są pożądane?jaki nowy produkt jest oczekiwany? czy rynek zaakceptuje nową formę sklepów?jak sklepy są postrzegane przez nabywców?jaki powinien być sklep internetowy : jaką posiadać nazwę, jaki kształt, wygląd, kolor, produkty itp.czy sklep powinien być specjalistyczny –czy ogólny?jakiego rodzaju płatność wybierają najczęściej klienci?czy dotychczasowe rodzaje regulowania należności są bezpieczne?   
 
 
 
 
 Jeżeli interesuje Cię więcej na temat e-marketingu Twojej firmy to napisz do nas na e-mail pozycjonowanie@sstore.pllub zadzwoń 781 802 300.   
   |