| 
           
  
  
			 
Umiejętność przewidywania zmian, określania ich intensywności i kierunków, pozwala na dostosowanie strategii marketingowej do wymagań rynku. Badania marketingowe są najlepszym sposobem pozyskiwania informacji z rynku m.in. o preferencjach i potrzebach nabywców, działaniu konkurencji, reakcjach rynku na zmiany w atrybutach produktów. Badania marketingowe pozwalają na ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji rynkowych. Zakres badań marketingowych, jest bardzo szeroki i może dotyczyć m.in. takich obszarów jak:  
 
	
	- Badanie aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców 
 
	- Badanie postaw, opinii, postępowania i motywów zakupu nabywców 
 
	- badanie popytu
 
	- analizy konkurencji
 
	- analizy segmentów rynku 
 
	- oceny dostępności produktów w sieci sprzedaży i skuteczności działania pośredników handlowych 
 
	- oceny konkurencyjności cenowej produktów na rynku 
 
	- oceny wizerunku firmy na rynku 
 
	- określenie poziomu ceny akceptowanej przez rynek 
 
	- badania akceptacji produktów (testy opakowania, nazwy) 
 
	- testy reklamy 
 
	- trendy w branży (tzw. serwisy branżowe przygotowywane na bazie danych wtórnych) 
 
	- badanie skuteczności oddziaływania instrumentów marketingowych (reklamy, działań promocyjnych, efektów wprowadzenia nowego produktu na rynek, zmiany ceny, nowego miejsca sprzedaży itp.) 
 
 
  
Badania stanowią więc integralną część systemu informacji marketingowej w firmie co oznacza, że powinny być one dobrze zorganizowane i zaplanowane, a do ich przeprowadzania powinno wykorzystywać się naukowe metody gromadzenia, analizowania i interpretacji danych. 
		 
  
Najczęściej stosowaną metodą do gromadzenia informacji w badaniach marketingowych jest ankieta. Jest to zbiór standaryzowanych technik badawczych, za pomocą których otrzymujemy informacje w procesie wzajemnego komunikowania się z respondentami odpowiadającymi pisemnie na pytania. Rozróżnia się następujące typy ankiety:  
  
	- pocztową (rozsyłaną) -wysyłka i zwrot pocztą, 
 
	- radiowo telewizyjną –ogłaszaną w masmediach, zwrot pocztą, 
 
	- opakowaniową -dołączana do sprzedawanych towarów, zwrot pocztą, 
 
	- audytoryjną -rozdawana przy różnych okazjach (np. w trakcie pokazu, degustacji) i zbierana osobiście lub przesyłana pocztą. 
 
 
  
 
Narzędziem pomiaru w tej metodzie jest zawsze odpowiednio skonstruowany kwestionariusz ankietowy. Aby ograniczyć ten niekorzystny efekt często stosowane są różnego rodzaju „zachęty” w postaci:  
  
	- nagradzania za udział w ankiecie 
 
	- obietnic wysyłki prezentu do osób. które prawidłowo wypełniły ankietę i ją odesłały w odpowiednim terminie 
 
	- kwoty pieniężnych przysyłane za zwrot wypełnionej ankiety lub 
 
	- pieniędzy przysyłane wraz z ankietą. 
 
 
Powszechną praktyką jest również wysyłanie z wyprzedzeniem listu, informującego respondenta, że zostanie przysłana do niego ankieta (przygotowanie respondentów do tego, że weźmie udział w badaniu). Po określonym czasie przychodzi właściwa ankieta wraz z zaadresowaną kopertą zwrotną i znaczkiem (respondent nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z odesłaniem ankiety). W przypadku gdy brak jest zwrotu wysyła się drugi list z prośbą o wypełnienie kwestionariusza i kopertą ze znaczkiem (przypominanie) raczej sporadycznie przypomina się trzeci raz.  
Wady tej pozbawiona jest ankieta komputerowa polegająca na prezentowaniu respondentom pytań na ekranie terminalu lub monitora i uzyskaniu odpowiedzi przez internet.  
Pomiar w formie ankiety opakowaniowej polega na dołączaniu kwestionariusza do towaru, np. może być wydrukowany na karcie gwarancyjnej lub rejestracyjnej. Jest to forma pomiaru dogodna w badaniu rynków zagranicznych. Jej wadą jest również ograniczona objętość i układ kwestionariusza, z kolei zaletą względnie duży procent odpowiedzi, zwłaszcza gdy producent obiecuje niewielki upominek.  
  
Ważna jest tzw. metoda panelowa, która jest najczęściej wykorzystywana do analizy zmian w czasie takich zjawisk i procesów, jak: zakupy i użytkowanie poszczególnych produktów, plany zakupu, postawy wobec działań marketingowych firm, zachowanie konsumentów wobec nowych produktów itp. 
  
 
1.Co jest decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu internetowego przez klienta? 
  
	- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego oferta asortymentowa 
 
	- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego reklama 
 
	- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego wiarygodność i rzetelność 
 
	- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu internetowego są ceny towarów w jego ofercie 
 
	- Decydującym czynnikiem wyboru konkretnego sklepu jest jego renoma 
 
	- Decydującym czynnikiem wyboru sklepu internetowego jest także sposób regulowania płatności 
 
 
  
 
2.Na jakie cechy dotyczące sklepu internetowego nabywcy nie zwracają uwagi? 
  
	- Przy podejmowaniu decyzji zakupu klienci nie zwracają uwagi na brak sprzedawcy w osobie ludzkiej
 
 
  
 
3.Co decyduje o dokonaniu zakupu w sklepie internetowym? 
  
	- Różnorodność oferowanego asortymentu jest ważnym elementem wyboru miejsca zakupu 
 
	- Ceny są ważnym elementem wyboru miejsca zakupu 
 
	- Odległość od miejsca zamieszkania jest ważnym elementem wyboru miejsca zakupu 
 
	- Czas realizacji zamówienia należy także do ważnych elementów wyboru miejsca zakupu 
 
	- Ukazanie produktu z jego opisem, zdjęcia także decyduje o dokonaniu zakupu 
 
	- Zaoszczędzenie czasu poświęconego na zakupy 
 
 
  
 
4.Jakie są istotne czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu towarów w sklepie internetowym? 
  
	- Ceny 
 
	- Renoma 
 
	- Uniwersalność 
 
	- Bezpieczne możliwości uiszczenia należności 
 
 
 
5.Jakich cech oczekuje klient od idealnego sklepu internetowego? 
Idealny sklep powinien być skuteczny, tani, o rozległej ofercie asortymentowej, być przyjazny i łatwy w obsłudze oraz być estetyczny w wyglądzie, nie powinien przysparzać problemów w poruszaniu się po jego witrynach, zapewniać jak najszybsze dostarczenie towaru oraz dogodne sposób zapłaty  
 
6.Jakie są najczęstsze powody wyboru sklepu internetowego? 
	- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego są niskie ceny 
 
	- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego są produkty rzadko spotykane 
 
	- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego jest oszczędność czasu
 
	- Najczęstszą przyczyną wyboru sklepu internetowego jest łatwość zawierania transakcji
 
	- Robiąc zakupy klient nie musi kontaktować się ze sprzedawcą (jeżeli chodzi o kłopotliwe artykuły)
 
	- W niektórych sklepach jest możliwe zachowanie anonimowości
 
 
  
Musimy również przyjąć, że na wynik analizy, poparcia lub obalenia poszczególnych hipotez wpływ będą miały poniższe zmienne:  
  
	- ceny
 
	- wiarygodność i rzetelność
 
	- renoma
 
	- reklama
 
	- sposób regulowania płatności
 
	- brak sprzedawcy w osobie ludzkiej
 
	- duży wybór towaru
 
	- czas realizacji zamówienia
 
	- oszczędność czasu
 
	- ceny
 
	- prezentacja produktów
 
	- bezpieczeństwo
 
	- renoma
 
	- uniwersalność 
 
	- skuteczność 
 
	- łatwość obsługi 
 
	- czas realizacji zamówień 
 
	- dogodny sposób zapłaty
 
	- łatwość zawierania transakcji
 
	- anonimowość
 
	- bark konieczności kontaktu ze sprzedawcą
 
	- dostępność rzadkich produktów 
 
 
Obszar nabywców czyli dane dotyczące aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców, ich postępowania, opinii, motywów zakupu a także popytu i segmentacji rynku. Ta grupa badań pozwoli nam w szczególności znaleźć odpowiedzi na pytania:  
	- kim są klienci sklepów internetowych - czy tworzą jednorodne grupy, na które można oddziaływać za pomocą instrumentów marketingowych?
 
	- jakie są ich zwyczaje nabywcze - gdzie kupują, jakie ilości, jakie marki preferują, czym się kierują przy wyborze produktu?
 
	- na jakie instrumenty marketingowe reagują? 
 
	- jaką mają opinię, wiedzę, wymagania, preferencje co do nowej formy sklepów - sklepów internetowych? 
 
 
Drugim obszarem jest produkt- w tym przypadku sklep internetowy. Badania te służą w podejmowaniu decyzji w zakresie kształtowania i strategii produktów. W szczególności odpowiadają m.in. na następujące pytania:  
  
	- czego oczekuje nabywca od sklepów internetowych?
 
	- jakie zmiany w są pożądane?
 
	- jaki nowy produkt jest oczekiwany? 
 
	- czy rynek zaakceptuje nową formę sklepów?
 
	- jak sklepy są postrzegane przez nabywców?
 
	- jaki powinien być sklep internetowy : jaką posiadać nazwę, jaki kształt, wygląd, kolor, produkty itp.
 
	- czy sklep powinien być specjalistyczny –czy ogólny?
 
	- jakiego rodzaju płatność wybierają najczęściej klienci?
 
	- czy dotychczasowe rodzaje regulowania należności są bezpieczne?
 
 
  
 
  
	
 
 
Jeżeli interesuje Cię więcej na temat e-marketingu Twojej firmy to napisz do nas na e-mail pozycjonowanie@sstore.pllub zadzwoń 781 802 300. 
  
 
  
         |